Workshop med Computas 10. Oktober

Mandag 10. oktober kl. 16.15 inviterer Computas til workshop på Høyteknologisenteret. Workshop-en er åpen for 3. til 5. årstrinn. Det vil bli servert mat og drikke.
Bli med på konkurranse og hack IoT-dingser en hel kveld! Vil du koble sammen en kaffetrakter og folketellingen fra 1910? Hva med et gyroskop og en høyttaler? Eller ønsker du å finne en sammenheng mellom lyd og fuktigheten i rommet? Alt er lov!
Computas ønsker å invitere til en helaften med hacking av IoT-dingser. Dere arbeider sammen i lag og vi gir dere fem timer der dere kan slå dere løs. Vi veileder underveis og tar med utstyret dere trenger (ta gjerne med egne dingser!). Underveis deler vi ut poeng og mot slutten kårer vi sammen den beste løsningen og belønner den med noen fete premier.

Fem timer
Hver gruppe har fem timer på å lage en løsning. En løsning kan være hva som helst. Vil du koble sammen en kaffetrakter og folketellingen fra 1910? Hva med gyroskop og en høyttaler? Eller ønsker du å finne en sammenheng mellom lyd og fuktigheten i rommet? Alt er lov! Løsningen lages av et lag på 3-4 personer. Man kan stille med ferdig lag eller komme alene og bli satt sammen med noen andre.

En løsning
Hver gruppe skal lage én løsning, dvs. ikke flere småløsninger. Det finnes noen riktig nok noen unntak. Det vil bli delt ut poenggivende merker underveis og her kan noe annet være spesifisert. Bruk ting vi har tatt med eller ta gjerne med dingser hjemmefra. Vi oppfordrer dere også til å inkludere data fra eksterne kilder (f.eks. data.norge.no, eller labs.ruter.no) for å lage noe ekstra interessant.

Vinn merker…

Underveis i konkurransen kan man vinne merker. Merker gir poeng. Poeng trenger du for å vinne. Noen merker kan vinnes av flere team, mens andre merker vandrer mellom det laget som til en hver tid har løsningen som passer best med merkebeskrivelsen. Er det for eksempel ditt lag som har tatt flest sensorer i bruk akkurat nå? For å få tildelt et merke må man demonstrere funksjonaliteten for en av veilederene.

…Og de andre deltakernes anerkjennelse!

Til slutt skal alle gruppene presentere sin løsning og alle de andre deltakerne stemmer på hverandres løsninger. Du kan ikke stemme på din egen løsning. Vinneren er den som til slutt står igjen med flest poeng fra både merker og stemmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published.